»» اینکه انتظار نیست
انتظار فرج معنایش این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کارى نزند، هیچ اصلاحى را وجههى همت خود نکند، صرفاً دل خوش کند به اینکه ما منتظر امام زمان (علیه الصّلاة و السّلام) هستیم. اینکه انتظار نیست. انتظارِ چیست؟ انتظارِ دست قاهرِ قدرتمندِ الهىِ ملکوتى است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطرهى ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگى مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بندهى واقعى خدا بکند. باید براى این کار آماده بود. تشکیل نظام جمهورى اسلامى یکى از مقدمات این حرکت عظیم تاریخى است. هر اقدامى در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست. انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن براى اینکه کار به خودى خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگى است. این آمادگى را باید در وجود خودمان، در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم. و خداى متعال نعمت داده است به مردم عزیز ما، به ملت ایران، که توانستهاند این قدم بزرگ را بردارند و فضاى انتظار را آماده کنند. این معناى انتظار فرج است. انتظار فرج یعنى کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت براى آن هدفى که امام زمان (علیه الصّلاة والسّلام) براى آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخى براى آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگى انسانى، زندگى الهى، عبودیت خدا؛ این معناى انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان 87/5/27
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:14 صبح )
»» حقیقت را باید نشان داد
این را، هم جوانان ما - جوانان فرزانهى ما، دانشجویان ما، طلاب فاضل ما - هم مجموعههائى که متصدى آموزشند، متصدى تبلیغند، متصدى پرورش افکار و اذهان هستند، باید توجه کنند. نشان دادن آن حقیقتى که در اختیار مذهب امامیه و پیروان اهلبیت (علیهمالسّلام) هست به مخاطب، مساوق با قبول مخاطب و همراه با تصدیق و پذیرش مخاطب است. حقیقت را باید نشان داد. باید سعى کنیم پیرایهها، خرافهها، ادعاهاى دروغین، کجفهمىها، بدفهمىها دخالت نکند. البته نقش علماى دین، مبلغان برجسته، روشنفکران در این زمینه نقش برجستهاى است. و ملت ما با عمل به تعالیم اهلبیت (علیهمالسّلام) و عمل به قرآن، چه در دوران انقلاب، چه در دوران دفاع مقدس، چه در حوادث گوناگونى که براى کشور ما پیش آمده است، حقانیت این تعالیم را نشان داد. بسیارى از مردم دنیا در دوران دفاع مقدس با حقانیت تشیع آشنا شدند و به آن گرایش پیدا کردند و آن را قبول کردند و پذیرفتند؛ همچنانى که خیلى از ناظران جهانى در دوران دفاع مقدس، در دوران انقلاب، با حقائقى که در عمل امام بزرگوار ما و حواریون او - که همین جوانهاى مبارز و مجاهد و مجاهدان راه حق بودند - دیده شد، به حقانیت اسلام اعتقاد پیدا کردند. بسیارى از ملتها که مسلمان بودند، اما غفلت از حقیقت اسلام داشتند، بیدار شدند؛ آگاه شدند. نشان دادن حقیقتِ صحیحِ دین و نشان دادن آن بخصوص در عمل، چنین خاصیت معجزآسائى دارد.
دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان 87/5/27
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:13 صبح )
»» زندگى پیغمبر را میلى مترى باید مطالعه کرد
من یک وقت به بعضى دوستان گفتم زندگى پیغمبر را میلى مترى باید مطالعه کرد. هر لحظهى این زندگى یک حادثه است؛ یک درس است؛ یک جلوهى عظیم انسانى است؛ تمام این بیستوسه سال همینجور است. جوانهاى ما بروند تاریخ زندگى پیغمبر را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقى افتاده است. اگر شما مىبینید امتى به این عظمت به وجود آمد - که امروز هم بهترین حرفها، بهترین راهها، بزرگترین درسها، شفابخشترین داروها براى بشریت توى همین مجموعهى امت اسلامى است - این جور به وجود آمد، گسترش پیدا کرد و ریشهدار شد. والّا صرف اینکه حق با ما باشد، ما پیش نمیرویم؛ حق همراه با ایستادگى. امیرالمؤمنین - بارها من این جمله را از آن بزرگوار نقل کردم - در جنگ صفین فرمود: «لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». این پرچم را کسانى میتوانند بلند کنند که اولاً بصیرت داشته باشند، بفهمند قضیه چیست، هدف چیست؛ ثانیاً صبر داشته باشند. صبر یعنى همین استقامت، ایستادگى، پابرجائى. این را ما باید از بعثت درس بگیریم.
دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) 87/5/9
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:12 صبح )
»» اگر چنانچه عقبنشینى کردید، باختید
امروز هم ابوجهل در دنیا هست؛ امروز هم ابولهب هست؛ آتشافروزها، جاهلهاى بىمغز؛ از اینها امروز در دنیا هستند. ابوجهلهاى امروز را پیدا کنید. ابوجهلهاى امروز، آنهائى که بمب اتم میسازند، همهى دنیا را تهدید میکنند، آن وقت به یک ملتى بىدلیل گیر میدهند که چرا شما انرژى هستهاى میخواهید پیدا کنید؛ که قبول هم داریم براى برق است، براى استفادههاى صلحآمیز است؛ اما چون این توانائى را به شما میدهد، ما نمیگذاریم؛ حرف حضرات این است. در مقابل این زورگوها، در مقابل این قلدرها، جاهلها، حرفنفهمها که نه منطق سرشان میشود، نه حرف میفهمند؛ مثل این داشها و لاتهاى بىمغز بىکله که دائم به بازوى خودشان نگاه میکنند، قدرت خودشان را اندازه میگیرند، دائم عربده میکشند، اگر چنانچه عقبنشینى کردید، باختید. ملت ایران این را تجربه کرده است. تقریباً سى سال است که ما با این مسائل مواجهایم؛ اما واقعاً پیش رفتیم؛ روى زمین پیش رفتیم.
دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) 87/5/9
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:11 صبح )
»» این دست را ملت ایران قطع خواهد کرد
یک وقت هم هست که به معناى واقعى کلمه مىخواهند حماقت کنند. بدانند: آن دستى که به جمهورى اسلامى و به ایران عزیز تجاوز بکند، این دست را ملت ایران قطع خواهد کرد. فرقى هم نمىکند که این دست جنایتکار، در مسئولیت دولتى باشد یا نباشد؛ اینجور نیست که بگوییم رئیس جمهور فعلى امریکا در این ماههاى آخر ممکن است یک غلطى بکند و دردسرش بیفتد براى دولت بعدى امریکا؛ نه، فقط این نیست. اگر کسى در این زمینه غلطى بکند، ملت ایران - حتى آن وقتى که او مسئول هم نباشد - او را مورد پیگرد قرار خواهد داد و بداند بطور یقین او را مجازات خواهد کرد.
دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت على (علیهالسّلام) 87/4/26
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:9 صبح )
»» ضربه و خطرش براى کشور بسیار کلان و عظیم خواهد بود
چیزى که من بالخصوص بر روى آن امروز مناسب میدانم در کنار مطالبى که گفتم، تکیه کنم، مسئلهى تعقیب مفاسد اقتصادى است. مفاسد اقتصادى را صرفاً به عنوان یک کار خلاف نباید در کشور در نظر گرفت. این کار اگر چنانچه دنبال نشود، تعقیب نشود، ریشهیابى نشود، قواى مختلف کشور دست به دست هم ندهند براى خشک کردن ریشهى این کار، ضربه و خطرش براى کشور بسیار کلان و عظیم خواهد بود. مفاسد اقتصادى، مفاسد فرهنگى را هم با خود مىآورد، مفاسد اخلاقى را هم مىآورد. وجود و رواج مفاسد اقتصادى یکى از بزرگترین خطرهایش این است که عناصر خوب دستگاهها را متزلزل میکند، زیر پاى آنها را سست میکند. بسیارى از این موارد و قضایاى مفاسد اقتصادى که به طور مشخص گزارش شده و براى ما گفته شده است، به این ترتیب بوده است که آن مفسد اقتصادى براى پیشبرد کار خود لازم دانسته در داخل فلان دستگاه نفوذ کند و تعدادى از عناصرى را که در آنجا کار میکنند، با خودش همراه کند. خوب، آن عناصرى که آنجا کار میکنند، مردمان مؤمنى هستند؛ اما شیطانِ هوس، زیادهطلبى و پول را به جان اینها مىاندازد، همه هم طاقت نمىآورند، مجذوب میشوند، میلغزند؛ این یکى از بزرگترین خطرات مفاسد اقتصادى است.
دیدار مسئولان قضائى کشور 87/4/5
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:4 صبح )
»» باید با قاطعیت و قدرت با آن رو به رو شد
این نامهى ما، مطالبهى ما، مال سال 1380 است؛ تاریخش آن وقت است، اما همیشه تاریخِ روز دارد. امروز هم اگر واقعیت جامعه را بخواهید، همان مطالبه، همان حرفها، امروز از طرف ما نسبت به مسئولین قواى سه گانه وجود دارد، که باید انجام دهند. این را دست کم نباید گرفت. و بدتر از هر چیز این است که در داخل دستگاههاى مسئول، خداى نخواسته این عوامل مفسد بتوانند نفوذ کنند و آدمهائى را به رنگ خودشان در بیاورند یا همکار با خودشان کنند، که این از آن چیزهاى بسیار مهم و فاجعهآمیز است که باید با قاطعیت و قدرت با آن - از هر نوعش - رو به رو شد و با آن برخورد کرد.
دیدار مسئولان قضائى کشور 5/4/87
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 9:0 صبح )
»» بازى کردن با مسئلهى مداحى سزاوار نیست
استخدام هنر براى انتقال مفاهیم والا و باارزش که تا اعماق جان مخاطب نفوذ کند. این یک وسیله است، این یک ابزار بسیار باارزش است. ابزار است، اما آنقدر این ابزار وزن پیدا میکند که گاهى به قدر خودِ محتوا اهمیت پیدا میکند؛ چون اگر نباشد، محتوا قابل انتقال به دلها نیست. مداحىِ شما از این قبیل است. هر چه هنرمندانهتر باشد، از ابزار هنر، از صوت خوش، حنجرهى خوب برخوردار باشد، بهتر است و هر چه محتوا - آنچه که میخوانیم - آموزندهتر باشد، براى مخاطب قابل فهمتر باشد، درس آموزتر باشد، از جهت مدیریت فکرىِ مخاطبتان تازهتر و با طراوتتر باشد، ارزشش بیشتر است. البته با توجه به همان مطلبى که اول عرض کردیم، یعنى در چهارچوب تعالیم و معارف اهلبیت. لذا بازى کردن با مسئلهى مداحى سزاوار نیست. مداحى را به صورت یک کار صرفاً سطحى، شکلى، ظاهرى در آوردن، آن را عبارةٌاخراى تقلید از یک کار مبتذل غربى قرار دادن، هیچ جائز نیست. این را توجه بکنند، بخصوص جوانها که توى این صراط وارد میشوند. هیچ اشکالى ندارد که از شعرى با زبان مردم استفاه شود، لیکن با مضمون درست، با مضمون صحیح. اگر چنانچه مداح و خواننده ما و ستایشگر اهل بیت )علیهمالسّلام) از کسانى که خودشان غرق در حیرت و بدبختىاند - وادى هنرى غرب، بخصوص هنر موسیقىشان که به ابتذال کشانده شده - و در وادى حیرت و سردرگمى شیطانى و نه حیرت رحمانى هستند، این کار شریف و پاکیزه و مقدس را الگوگیرى کرد، این کار ناسزاوار است؛ کار ناشایستى است.
دیدار جمعى از مداحان و ستایشگران اهلبیت (علیهمالسّلام) 4/4/1387
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 8:59 صبح )
»» راه زندگى را براى مخاطب شما روشن میکند
محتواها را محتوائى قرار بدهید که مخاطب شما استفاده کند؛ یا یک منقبت قابل فهمى، یا یک فضیلت برانگیزانندهاى از اهلبیت (علیهمالسّلام) باشد که اعتقاد و ایمان انسان را محکم کند. شما ببینید مداحان اهلبیت (علیهمالسّلام) در دوران حیات معصومین (علیهمالسّلام) بر روى چه چیزهائى تکیه میکردند. شعر دعبل، شعر کمیت، شعر فرزدق - این شعرهائى که ائمه (علیهمالسّلام) اینها را تشویق کردند - بر روى چه چیزهائى تکیه میکردند. شما نگاه کنید ببینید محتواى این اشعار یا عبارت است از اثبات حقانیت اهلبیت با دلیل، با استدلال - استدلالى که در کسوت زیبا و لطیف شعر خودش را نشان میدهد. شعر دعبل را نگاه کنید - یا بیان فضائل اهلبیت (علیهمالسّلام)؛ همینى که امروز در شعر این خوانندگان عزیز ما هم چند بار تکرار شد. اشارهى به ماجراى هل اتى، اشارهى به ماجراى مباهله، اشارهى به تعبیرات پیامبر مکرم نسبت به فاطمهى زهرا (سلام اللَّه علیها)، یا بیان درسهائى که از زندگى آن بزرگواران میشود گرفت که نمونهى شیرینِ کاملِ نزدیک به زمانِ خودمان، شعرهائى است که در دورهى انقلاب - دورهى اوج نهضت در سال 56 و 57 - در محرم، دستهجات سینهزنى، به ابتکار خودِ مداحان، خودِ مرثیهسرایان، خود را نشان داد. دستهى سینهزنى توى بازار، توى خیابان سینه میزد، نوحه میخواند، لیکن هر کسى مىشنید، میفهمید که امروز باید چه کار کند؛ امروز باید در کدام جهت حرکت کند.
وقتى شما این هنر را - هنر صوت و لحن و آهنگ و شعر را که کار شما مجموعهاى از چندین هنر است - در خدمت این معانى قرار دهید که یا اثبات حقانیت اهلبیت را میکند، یا فضائل و مناقب اهلبیت را میگوید که دل شنونده را روشن میکند، یا معارف اهلبیت را تفهیم میکند و راه زندگى را براى مخاطب شما روشن میکند، آنوقت این بالاترین ارزش را پیدا میکند؛ آن وقت یک برنامهى مداحى شما به قدر چند ساعت سخنرانى و درس استدلالى ارزش پیدا میکند.
دیدار جمعى از مداحان و ستایشگران اهلبیت (علیهمالسّلام) 4/4/1387
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 8:57 صبح )
»» استکبار جهانى و دشمنان ملت ایران، با این دشمنند
یکى از عللِ دشمنىِ استکبار و توطئههاى جهانى با ملت ایران در قضیهى انرژى هستهاى و قضایاى مشابه همین است. شما مىبینید در همان حالى که آمریکائیها پیشقراولند و بعضى از اروپائیها هم دنبالهروِ آمریکا در ضدیتِ با دستیابىِ ملت ایران به انرژى هستهاى و تلاش میکنند و تهدید میکنند و الفاظ درشت به کار میبرند، میروند با کشورهاى دیگرى که از لحاظ علمى و صنعتى بمراتب عقبماندهتر هستند و بسیار با ملت ایران فاصله دارند، قرارداد انرژى هستهاى میبندند! معناى این حرف چیست؟ معنایش این است که اگر انرژى هستهاى موجب وابستگى بیشتر یک ملت به خودشان شود، آن را براى آن ملت مجاز میدانند. آنها با آن انرژى هستهاى مخالفند که یک ملت با ابتکار خود، به دست خود، بدون نیاز به آنها، با استقلال کامل به دست آورده است. جوانان عزیز ما، ملت بزرگ ما، این امتیاز را پیدا کردهاند که به این رتبهى علمى و صنعتى پیشرفته با اتکاء به نیروى خود رسیدند؛ وابستگى ایجاد نکردند، بلکه این ضدِ وابستگى است. همین انرژى هستهاى براى دیگر ملتها که دولتهاى مستکبر به آنها میدهند، موجب وابستگى است؛ اما براى ملت ایران که خود از درون میجوشد، ابتکار میکند، نوآورى میکند، خودش خلاقیت و تولید میکند، موجب قطعِ وابستگى است. استکبار جهانى و دشمنان ملت ایران، با این دشمنند.
مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى (ره) 14/3/1387
کلمات کلیدی :
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( جمعه 87/7/19 :: ساعت 8:56 صبح )