سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پشیمان ترین مردم هنگام مرگ، دانشمندان بی کردارند . [امام علی علیه السلام]
ولایه « سخنان امام و رهبری»‏
 RSS  |  Atom  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ

  • بازدید امروز: 140
  • بازدید دیروز: 10
  • مجموع بازدیدها: 93421

    » درباره من
    ولایه « سخنان امام و رهبری»‏
    مهدی حیدری

    » دسته بندی یادداشت ها
    سخنان امام و رهبر[58] . سخنان امام و رهبر[16] . انتخابات[12] . صدا و سیما[7] . فلسطین[5] . وحدت مسلمانان[4] . پیامبر اعظم[3] . انقلاب[3] . امام خمینی (ره)[3] . آیت الله خامنه ای[2] . انقلاب اسلامی[2] . بحرین . بیداری اسلامی . اخلاق . اشرافی گری . آمریکا . پیشرفت . دانشجو . دفاع مقدس . رابطه با آمریکا . رهبر . غدیر . شاخص ها . مردم . نهضت علمی . وحدت .

    » آرشیو مطالب
    اسفند 86
    خرداد 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    بهمن 87
    فروردین 88
    جزوات

    » لوگوی وبلاگ

    » لینک دوستان
    سایت مقام معظم رهبری

    » طراح قالب
    »» این حالات بیشتر مال جوانهاست

    در جامعه‏ى جوان کشور بیش از دیگران باید به نماز اهمیت داد. جوان با نماز دلش روشن میشود، امید پیدا میکند، شادابى روحى پیدا میکند، بهجت پیدا میکند. این حالات بیشتر مال جوانهاست، بیشتر مال موسم جوانى است؛ میتواند لذت ببرد. و اگر خدا به من و شما توفیق بدهد، نمازى بخوانیم که با توجه باشد، خواهیم دید که انسان در هنگام توجه به نماز از نماز سیر نمیشود. انسان وقتى به نماز توجه پیدا کند، آن‏چنان لذتى پیدا میکند که در هیچ یک از لذائذ مادى این لذت وجود ندارد. این در اثر توجه است. بى‏توجهى به نماز، کسالت در حال نماز، از خصوصیات منافقین است - نه اینکه حالا هر کسى در حال نماز کسالت داشت، منافق است؛ نه - خدا منافقین را در قرآن معرفى میکند و میگوید اینها را از این بشناس. در زمان پیغمبر منافقینى بودند که براى خاطر این و آن نماز میخواندند و در دل به نماز اعتقادى نداشتند. «و اذا قاموا الى الصّلوة قاموا کسالى یرائون النّاس».(5) بله، وقتى کسى طرف خطاب ندارد، با خدا حرف نمیزند، خسته میشود و برایش یک کار طولانى به نظر مى‏آید. چهار رکعت نماز که چهار دقیقه، پنج دقیقه طول میکشد، براى او یک زمان طولانى به نظر مى‏آید؛ در حالى که چهار دقیقه مگر چقدر است؟ انسان اگر در این حالت با خدا طرف خطاب بشود، آن وقت خواهد دید که مثل برق گذشت؛ دریغ میخورد، افسوس میخورد و دلش میخواهد طولانى‏تر بشود.

     

    دیدار شرکت کنندگان در هفدهمین اجلاس نماز          29/8/1387

     



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( پنج شنبه 87/11/3 :: ساعت 9:27 صبح )
    »» این نفسانیات براى انسانها خطرناک‏تر شده‏اند.

     

    هر انسانى در درون خود یک نفس سرکش دارد، یک پیل مست که اگر مراقبش بودید، با چکش مرتب بر سر او کوبیدید، او شما را به هلاکت نخواهد انداخت؛ رفتار او کنترل خواهد شد و همین نفس انسانى مایه‏ى پیشرفت شما خواهد شد. نفس، مجموعه‏ى غرائز انسانى است که اگر این غرائز درست کنترل شوند، در راه صحیح به کار گرفته شوند، درست اعمال شوند، انسان را به اوج کمال خواهند رساند. اشکال این است که مستى میکنند. بایستى یک کنترل کننده‏اى وجود داشته باشد. اگر ظلم در دنیا هست، ناشى از بدمستى غرائز و نفسانیات یک یا چند نفر یا یک مجموعه است؛ اگر فحشاء در دنیا هست، همین جور؛ اگر اهانت به انسان و پامال کردن کرامت انسان در دنیا وجود دارد، همین جور؛ اگر فقر در دنیا هست، بخش عظیمى از جامعه‏ى بشرى دچار محرومیت از نعم الهى بر روى زمینند، به خاطر همین است. نفسانیاتِ مجموعه‏ى ستمگر، ظلم را به وجود مى‏آورد. مجموعه‏ى مستکبر، استضعاف را به وجود مى‏آورد. مجموعه‏ى تمامت‏خواه و فزونى‏طلب و بى‏رحم، فقر را به وجود مى‏آورد، گرسنگى را به وجود مى‏آورد. این نفسانیات است که این همه مفاسد در عالم از اولِ تاریخ تا امروز وجود داشته و هرچه انسان در به کارگیرىِ توانائى‏هاى گوناگونى که خدا در او به ودیعت گذاشته، جلوتر رفته، این کمتر نشده، بیشتر شده؛ «چو دزدى با چراغ آید گزیده‏تر برد کالا».(2) آن ظالمى که بمب اتم دارد، فرق میکند با آن ظالمى که فقط با شمشیر میجنگد. این نفسانیات براى انسانها خطرناک‏تر شده‏اند.

    دیدار شرکت کنندگان در هفدهمین اجلاس نماز          29/8/1387



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( پنج شنبه 87/11/3 :: ساعت 9:26 صبح )
    »» در حال نماز دلمان را ببریم به پیشگاه پروردگار

    یک وقت انسان نماز میخواند، مثل بقیه‏ى عادات روزانه؛ مسواک میزنیم - فرض بفرمائید - ورزش میکنیم، همین جور نماز هم میخوانیم در وقت. یک وقت نه، انسان نماز میخواند، با این احساس که میخواهد حضور در محضر پروردگار پیدا کند. این یک جور دیگر است. ما همیشه در محضر پروردگاریم؛ خواب باشیم، بیدار باشیم، غافل باشیم، ذاکر باشیم. لیکن یک وقت هست که شما وضو میگیرید، تطهیر میکنید، خودتان را آماده میکنید، با طهارت جسم، با طهارت لباس، با طهارت معنوىِ ناشى از وضو و غسل میروید خدمت پروردگار عالم. ما در نماز باید یک چنین احساسى داشته باشیم. رفتیم خدمت پروردگار، عرض کردیم؛ با این حال وارد نماز باید شد؛ خود را در مقابل خدا باید احساس کرد؛ مخاطب باید داشت در نماز. والّا صرف اینکه یک امواجى را که ناشى از کلمات و حروف هست، در فضا منتشر کنیم، این آن چیزى نیست که از ما خواسته شده. میشود همینطور گفت: «الحمد للَّه ربّ العالمین. الرّحمن الرّحیم. مالک یوم الدین ...» و امواجش را منتشر کنیم. همین را میشود با قرائت خوب هم خواند، اما بى‏توجه، که باز هم همان منتشر کردن امواج صوتى است در هوا. این، آن چیزى نیست که از ما خواسته شده. از ما خواسته شده که در حال نماز دلمان را ببریم به پیشگاه پروردگار؛ از دلمان حرف بزنیم، با دلمان حرف بزنیم؛ اینها مهم است. این را در وضع ترویج نماز، در نمازى که خود ما میخوانیم، نمازى که به دیگران تعلیم میدهیم، این نکته‏ى روح نماز را باید توجه کنیم.

    دیدار شرکت کنندگان در هفدهمین اجلاس نماز          29/8/1387



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( پنج شنبه 87/11/3 :: ساعت 9:26 صبح )
    »» چقدر از انسان وقت میگیرد؟

    حالا اهمیت نماز که واقعاً براى ما توصیفش هم شاید ممکن نباشد. امام صادق(علیه‏السّلام) در بیمارىِ رحلت به وصىّ‏شان میفرمایند که: «لیس منّى من استخفّ بالصّلوة»؛(4) از ما نیست کسى که نماز را سبک بشمارد. استخفاف یعنى سبک شمردن، کم‏اهمیت شمردن. حالا این نمازِ با همه‏ى این خصوصیات، با همه‏ى این فضائل، چقدر از انسان وقت میگیرد؟ نماز واجب ما - این هفده رکعت - اگر انسان بخواهد با دقت  و با قدرى ملاحظه بخواند، فرض کنید سى و چهار دقیقه وقت میگیرد،  والّا کمتر وقت خواهد گرفت. ما گاهى اوقات میشود که پاى تلویزیون در انتظار برنامه‏اى که مورد علاقه‏ى ماست نشسته‏ایم و قبل از آن، دائم تبلیغات، تبلیغات، تبلیغات - بیست دقیقه، پانزده دقیقه - که هیچ کدام هم به درد ما نمیخورد، مى‏نشینیم گوش میکنیم و بیست دقیقه وقتمان را از دست میدهیم، براى خاطر آن برنامه‏اى که میخواهیم. بیست دقیقه‏هاى زندگى ما اینجورى است. منتظر تاکسى میشویم، منتظر اتوبوس میشویم، منتظر رفیقمان میشویم که بیاید جائى برویم، منتظر استاد میشویم که سر کلاس دیر کرده، منتظر منبرى میشویم که دیر به مجلس رسیده؛ همه‏ى اینها - ده دقیقه، پانزده دقیقه، بیست دقیقه - به هدر میرود. خوب، این بیست دقیقه و بیست و پنج دقیقه و سى دقیقه را براى نماز - این عمل راقى، این عمل بزرگ - مصرف کردن مگر چقدر اهمیت دارد

    دیدار شرکت کنندگان در هفدهمین اجلاس نماز          29/8/1387



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » مهدی حیدری ( پنج شنبه 87/11/3 :: ساعت 9:26 صبح )
    <      1   2   3      


    »» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ما با حرکتهاى ضد آمریکائى و ضد صهیونیستى همراهیم
    سعودىها بدون چراغ سبز آمریکا نمیتوانستند وارد بحرین شوند
    این ها به برکت حضور مردم است
    مردم توطئه های دشمن را خنثی کردند
    مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان، مخالف خودش را زیر پا له ک
    به نام عدالتخواهى و انقلابیگرى، اخلاق را زیر پا نگذاریم
    این انحراف است ...
    اشرافی گری، آفت مسئولیت
    ما می توانیم
    مقابل دشمن مثل کوه ایستاد
    حتّى آرم برنامه‏ها . . .
    برنامه‏هاى بى‏فایده و بى‏محتوا را مطلقاً پخش نکنید
    شما باید در مقابل تبلیغات دشمن نسبت به انقلاب، سینه سپر کنید
    صدا و سیما کوشش کند که مردم متدین بشوند
    من خوف این را دارم که . . .
    [همه عناوین(190)][عناوین آرشیوشده]
    < l>